Aby móc zadawać pytania zarejestruj się. Ta strona używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Aby dowiedzieć się więcej prosimy zapoznać się z naszą polityka prywatności.

zmień Polski change_language

change_contrast Wysoki kontrast change_version Wersja tekstowa
A A A
RSS rss
  • polski

  • русский

  • english

Ekspozycja

5163


Ekspozycja

Pojedyncze losy i wielka historia spotkają się w niezwykłej opowieści o Sybirze, którą przedstawimy  na wystawie głównej Muzeum. Przeglądając się w opowieściach konkretnych osób - bliskich ze względu na wiek, miejsce zamieszkania, często rodzinne relacje -  spróbujemy zmierzyć się z wielką historią, która zmieniła ich życie. Po to, by zrozumieć lepiej przeszłość, ale przede wszystkim świat, który nas otacza.

W nowoczesnej przestrzeni ekspozycji centralne miejsce zajmować będą oryginalne artefakty – świadectwa lat spędzonych na zesłaniu, często też okruchy świata przedwojennego, rodzinnego miasta i domu. Ich wartość zawiera się nie tylko w historycznym znaczeniu. To przede wszystkim nasycone uczuciami i emocjami relikwie, za którymi stoją osobiste historie, przekazane kolejnym pokoleniom  jako świadectwo, ale i zobowiązanie pamięci.
Główna narracja wywodzić się zatem będzie z doświadczeń lat 40. XX wieku. W naszym przekonaniu ich właściwe zrozumienie możliwe jest jednak tylko w szerszym kontekście. Stąd na wystawie głównej cofniemy się aż do XVI-XVII wieku, poznając pierwszych eksploratorów krain dalekiego Wschodu. To nie tylko zesłańcy, ale też galeria wybitnych osobowości świata nauki, gospodarki, kultury, często lepiej znanych wśród syberyjskich ludów niż w naszym kraju.

Ekspozycję projektuje belgijska pracownia Tempora, wyłoniona w międzynarodowym konkursie na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej aranżacji wystawy stałej MPS. W opinii Sądu Konkursowego któremu przewodniczył dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego Jan Ołdakowski, zgłoszona przez nią propozycja okazała się najlepszą spośród siedmiu przedstawionych prac. Sąd Konkursowy - jak napisano w uzasadnieniu werdyktu - docenił m.in. walory plastyczne, logiczną aranżację przestrzeni i rozmieszczenie poszczególnych stanowisk wystawienniczych, co daje możliwość wariantowego zwiedzania wystawy. Jurorzy podkreślili szczególnie koncepcję sali katyńskiej o "mocnej i czytelnej symbolice oraz przekazie emocjonalnym”.